Yrityksen arvon kasvattaminen tarvitsee rakenteellisten uudistusten ja johtamisen rinnalle luovaa uuden kehittämistä. Liiketoimintamuotoilu on tähän oikea menetelmä, koska se lähtee tutkimaan piileviä asiakastarpeita ja luomaan niistä potentiaalisia kasvuaihioita tulevaisuutta varten. Liiketoimintamuotoilu tarjoaa myös prosessin kokeilevalle kehittämiselle, innovoinnille ja tuotteistamiselle.
Blogi
Mitä palvelumuotoilu oikein on? Lue lisää ajatuksia ja konkretiaa Designmattersin blogista.
Serendipiteetti – onnekkaita sattumia ja keksintöjä?
Serendipiteetti tarkoittaa sattuman ohjaamaa, odottamatonta löytöä. Se on jotain, mitä et alun perin lähtenyt etsimään, mutta mitä lopulta löysit. Serendipiteetin toteutumiseen liittyy kolme vaihetta, ja voit itse vaikuttaa olosuhteisiin sekä toimintamallehin onnekkaiden löydösten synnyttämiseksi.
Mikä asiakaskokemus pitäisi laittaa kuntoon?
Palvelumuotoilijan tehtävä on tuoda asiakkaan logiikka palveluun. Ne asiat, jotka ovat asiakkaalle tärkeitä ja mitä hän yrittää saada aikaiseksi, tulisi olla kehittämisen lähtökohtia. Näistä tarpeista, toiveista, haasteista, tilanteista ja odotuksista on hyvä jatkaa palvelun suunnitteluun ja toteuttamiseen. Onnistuminen palvelumuotoilussa luo menestyvän asiakaskokemuksen, joka tuo kilpailuetua, asiakaspitoa ja suositteluja.
Asiakastarina: Tecinspire tuotteisti palvelumuotoilusta menetelmän ohjelmistoprojektin suunnitteluvaiheeseen
Designmatters Studio auttoi oululaista Tecinpsire-ohjelmistoyritystä uuden palvelutuotteen kehittämisessä sekä palvelumuotoiluosaamisen laajentamisessa. Projektin myötä palvelumuotoilun rooli kasvaa Tecinspiren toiminnassa ja uudesta Muotoiluspurtista tulee osa jokaista uutta ohjelmistoprojektia.
Designmatters Studion viestintäpaketti tuo helpotuksen strategisen sisällön tuottamiseen
Tarvitsetko hyvin muotoilua sisältöä kirjoituksiin, tiedotteisiin tai esityksiin eri sidosryhmille? Me autamme yritystäsi vaativassa sisällöntuotannossa. Suunnittelemme ja kirjoitamme tekstisisältöjä nettisivuille, blogeihin, some-kanaviin, artikkeleihin ja muihin puheenvuoroihin. Laadimme esitysmateriaaleja yritysesittelyihin, myyntiin ja myös muihin esitelmiin.
Hi there! This is Designmatters Studio shortly in English
We are ready to help you also in English, when you co-operate with English speaking partners and customers. You can find here a short presentation of us. Let us know how we can help you!
Ketterä kehitys ja palvelumuotoilu
Ketterä kehitys ja palvelumuotoilu yhdessä tarjoavat mahdollisuuden luoda asiakaslähtöisiä, tehokkaita ja joustavia digitaalisia ratkaisuita. Ketterä kehitys perustuu ajatukseen, että ohjelmistoprojekti jaetaan pienempiin osiin ja kehitys tapahtuu vaiheittain. Tämä mahdollistaa sen, että asiakas tai loppukäyttäjä pääsee kokeilemaan ohjelmiston eri versioita jo varhaisessa vaiheessa.
Palvelumuotoilu tuo käyttäjän logiikan ohjelmistokehitykseen
Digitaalinen palvelumuotoilu on käyttäjälähtöistä palveluliiketoiminnan kehittämistä. Palvelumuotoilu lähtee ratkaisemaan liiketoimintaan liittyvää haastetta ihmislähtöisesti ja empaattisesti perehtymällä sidosryhmien ja käyttäjien tarpeisiin syvällisemmin. Kun ohjelmiston tai sovelluksen näkee palveluna, sen kehittämiseen on helppo saada käyttäjänäkökulma mukaan.
Asiakastarina: Solitella toteutti uuden palvelutuotteen, jotta omaishoitajamme jaksaisivat paremmin
Hoiva-alan yritys Solitella hyödynsi Designmattersin Palvelutuote 30 päivässä -valmennusohjelmaa uuden omaishoitajapalvelun kehittämiseksi. Tähtäimenä oli suunnitella palvelu, joka tukee omaishoitajien työtä ja samalla heidän jaksamistaan parhaalla mahdollisella tavalla. Lopputuloksena syntyi uusi palvelutuote sekä paljon uutta osaamista.
Strategia arkeen 30 päivässä™ valmennusohjelma: Kehitä yritystäsi paremmaksi päivittäin
Strategia arkeen 30 päivässä™ on valmennusohjelma, jossa rakennat asiantuntijan avustuksella yrityksesi uuden identiteetin sekä rutiinit ja toimintamallit tavoitteiden saavuttamiseksi. Valmennusohjelmassa saat ohjauksen, prosessin ja työkalut sekä säännöllisen asiantuntijasparrauksen strategian viemiseksi arkeen.
Palvelumuotoilu on olennainen osa yrityksen verkkosivujen suunnittelua
Palvelumuotoilu on tärkeä vaihe nettisivun suunnittelussa. Palvelumuotoilija auttaa katsomaan kokonaisuutta asiakkaan silmin yrityksen ulkopuolelta, rakentamaan ehjän kokonaisuuden ja nostamaan asiakkaan polulle myös liiketoiminnan kannalta tärkeitä elementtejä.
Asiakastarina: Palvelumuotoilutyö Oulu DataLab -palvelukokonaisuuden kehittämiseksi
Oulu DataLab on Oulun yliopiston ÄlykäsTKI-hankkeen, Designmatters Studion ja mainostoimisto Design Inspiksen yhteistyön tuloksena syntynyt palvelukokonaisuus. Oulu DataLab on kehittämisympäristö terveys- ja hyvinvointiratkaisujen yhteiskehittämiseen niin yrityksille, tutkijoille kuin julkisille toimijoille. Palvelumuotoilutyö toteutettiin yhteiskehittämisen menetelmin avainasemassa olevat sidosryhmät osallistaen.
Asiakastarina: Oma Strateginen muotoilija apuna Netwheelsin liiketoiminnan kehittämisessä
Designmatters Studio on tehnyt yhteistyötä autoalan tietojärjestelmiin ja -palveluihin erikoistuneen Netwheelsin kanssa elokuusta 2022 lähtien. Yhteistyön pääpaino on ollut osallistavassa strategiatyöskentelyssä ja sitä kautta laajemminkin liiketoiminnan kehittämisessä. Yhteistyön myötä Netwheels on pystynyt hyödyntämään palvelumuotoilun menetelmiä niin strategian, johtamisen kuin palvelutuotteiden kehittämisessä.
Asiakaskokemusagentti by Designmatters Studio: Auditoidaan yrityksesi asiakaskokemus
Miten palvelupolku sujuu asiakkaasi näkökulmasta? Selvitetään yhdessä yrityksesi ja sen palveluiden asiakaskokemuksen tila. Designmatters Studio auditoi palvelusi asiakkaan näkökulmasta, agenttina toimien. Työn lopputuloksena saat havainnollisen koosteen löydöksistä ja parannusehdotuksista.
Empatialla kohti uusia kestäviä ratkaisuja
Muotoilu on ihmislähtöistä suunnittelua ja kehittämistä, jossa keskeistä on ihmisten tarpeiden, toiveiden ja tunteiden ymmärrys ja tulkinta. Ihmislähtöisyyden ytimessä on taito havainnoida, kuunnella, kysyä ja tulkita toisen ihmisen arkea ja elämää – haasteita ja toiveita. Empatia on kykyä asettautua toisen ihmisen asemaan ja haastaa omia ennakkoluuloja.
Kulttuurierot, asiakaskokemus ja palvelumuotoilu
Mielenkiintoinen tapa tutkia ja havainnoida erilaisia kulttuureja on Geert Hofsteden malli kulttuurieroista. Miten kulttuuriymmärrystä voi hyödyntää palveluiden kehittämisessä ja muotoilussa? Ihanneasiakkaan, arvolupauksen, äänensävyn ja palvelupolun suunnittelussa ymmärrys kulttuurista on tärkeää.
Mitä asiakas haluaa saada aikaiseksi? Mitä ovat “jobs to be done”?
Voit todella ymmärtää, mitä asiakkaasi tarvitsee ja mistä hän on halukas maksamaan, kun ymmärrät tarkemmin sitä, mitä asiakkaasi yrittää saada aikaiseksi työssään tai elämässään. Asiakkaan tehtävä voi olla asia, jota hän yrittää suorittaa tai saada valmiiksi, ongelma jota hän yrittää ratkaista, tai tarve jota hän yrittää tyydyttää. Ymmärrä paremmin, miten voit auttaa asiakastasi paremmin kuin kukaan muu aikaisemmin.
Slow ideation™ palvelumuotoilutyöpaja luonnossa
Mitä jos kokeilet työyhteisössäsi vaihtoehtona nopealle ideoinnille kokoushuoneessa ja post-it lapuilla h i d a s t a ideointia? Tule ryhmäsi kanssa luontoon meidän vieraaksi. Slow ideation™ palvelumuotoilutyöpaja sopii hyvin sinun organisaatiollesi ja tiimillesi, jos teillä on jo jonkin verran kokemusta yhteiskehittämisestä ja osallistavista menetelmistä, mutta haluatte kokeilla jotain uutta. Toki kaikki uudet omat myös tervetulleita!
Breakthrough-tuotteistuspaketti pienyrityksille
Nyt on mitä mainioin tilaisuus saada luovat ammattilaiset avuksesi uuden palvelutuotteen kehittämisen ja lanseerauksen tueksi. Pakettiin sisältyy uuden palvelutuotteen konseptointi ideasta tuotteeksi ja prototyypiksi, sekä palvelutuotteen visuaalisen ilmeen ja brändin suunnittelu.
Designmatters – muotoilulla on väliä.
Businessworks on nyt Designmatters – tarkemmin Designmatters Studio Oy. Kun yritys uudistuu, kasvaa ja kehittyy, myös sen identiteetti ja brändi kehittyy. Uuden nimen taustalla on yrityksen missio auttaa kasvuyrityksiä hyödyntämään muotoilun mahdollisuuksia ja luomaan entistä enemmän arvoa niin omalle liiketoiminnalle, asiakkaille, kumppaneille ja ympäristölle.